Rollco Minilinjärenheter MGBS & MGTB

MINILINJÄRENHETER MGBS & MGTB

MGBS & MGTB är modulära och kostnadseffektiva kolvstångslösa elektromekaniska linjära drivenheter. De har ett integrerat linjärlager med hög kapacitet och precision och drivs med antingen en precisionskulskruv (MGBS) eller en tandremstransmission (MGTB) för att omvandla rotation och vridmoment till linjär rörelse och kraft. Repeterbarheten i positionen varierar från ± 0,015 mm till ± 0,08 mm.

Driftsäkerhet

Vårt sortiment av miniatyrenheter är utformade för att överleva i de mest intensiva automationssituationer och levererar många miljoner cykler under sin livstid. Och detta utan praktiskt taget något behov av underhåll. Högkvalitativa komponenter används inifrån och ut, med början i en robust anodiserad aluminiumprofil som bas. Invändigt används endast förstklassiga lager och kulskruvar.

Hållbarhet

Våra miniatyrlinjärenheter har högeffektiva mekaniska lösningar och en storlek och formfaktor som gör att de enkelt kan ersätta många funktioner som traditionellt drivs av pneumatik. Ju snabbare och mer frekvent rörelsen är, desto större är den potentiella energibesparingen. På systemnivå har pneumatiska rörelser en typisk effektivitet på mellan 5 och 10 %. Elektromekaniska system med mekanik med låg friktion uppnår lätt över 50 % systemeffektivitet.

Modularitet

MG-serien är en ytterligare förlängning av MCE- och MSCE-serierna av miniatyrcylindrar och har samma yttre form och monteringskomponenter. Motorgränssnitten, in-line med en koppling eller parallellt över en remdrift, är desamma för både MG och MCE/MSCE. För att möjliggöra bästa värde och kortast möjliga leveranstid serietillverkas och lagerhålls MG i flera standardlängder.

MGBS-MGTB_Multi-axis.jpg

Beprövad systemprestanda med vårt stegmotorsystem

Alla våra miniatyrlinjärenheter kan beräknas och mekaniskt anpassas för din önskade motor, förutsatt att den håller sig inom lämpliga fysiska dimensioner. Men för att spara tid och kostnader är vårt stegmotorsystem ett utmärkt val. Prestandan för alla kombinationer av linjära miniatyrenheter och våra motorer är redan beräknad och validerad.

Varför stegmotorer?

För små drivenheter, upp till 100 W mekanisk effekt, utmärker sig ett stegmotorsystem genom sin enkelhet, effekttäthet och låga kostnad jämfört med en synkron EC-motor, för många känd som en "borstlös servomotor". Besparingarna gäller alla delar av systemet, inklusive motorn, kablarna och drivelektroniken, men även kostnaden och tiden för driftsättning och inställning av systemet. En stegmotordrift kräver ingen finjustering av motorparametrar.

De allmänt kända nackdelarna med ett stegmotorsystem, såsom ljudnivå och risken för att stanna och förlora sin position, kompenseras av att som standard erbjuda alla våra stegmotorsystem med en motorgivare med 2000 inkrement per varv som tillsammans med drivsteget skapar ett återkopplat system. Drivsteget i sig kan jobba med mikrosteg upp till 10 000 per varv, vilket avsevärt minskar ljudnivåerna.

Drivsystem

Stegmotordrivningarna är mer än bara ett effektsteg för att driva motorn. De är alla lågspänningsdrifter som drivs med 24 eller 48 VDC. Tillsammans med motorernas pulsgivare utgör det ett aktivt positions-återkopplat system. Dynamiska släpfel på upp till ett halvt motorvarv under 1 sekund kan hanteras och återtas, vilket ger en mycket robust och tillförlitlig drivning även om de externa mekaniska belastningarna på systemet varierar. Särskilda driftläge, t.ex. enkel lastavkänning, kan efterlikna funktionen hos servomotorernas "momentläge" och möjliggöra funktionalitet för "tryck till mekaniskt stopp". Ett mycket typiskt användningsområde för pneumatik som normalt inte är så enkelt att genomföra i ett elektromekaniskt drivsystem.

Drivsystemen finns tillgängliga med fyra olika externa kommunikationsgränssnitt. Grundversionen är den klassiska Pulse + Direction, där det krävs ett dedikerat positioneringssystem som producerar ett pulståg. För tillämpningar med flera axlar finns tre olika fältbussar, nämligen EtherCat, Ethernet-baserad kommunikation och ProfiNet. Förutom bussgränssnitten finns det en uppsättning digitala I/O för vissa specifika användningsområden, t.ex. ändlägesbrytare och bromsstyrning, men även en del fritt programmerbara. Tillsammans med ett register för lagrade positioner i drivningen kan begränsade fristående funktioner också förverkligas.

LÄS MER OM LINJÄRENHETER PÅ VÅR BLOGG Icon_Blog.png

Button_CalcTool.png

Rollco_MGBS-MGTB_News.jpg

MER INFORMATION
EGENSKAPER
  • Upp till 1500 mm/s linjär hastighet
  • < 0,05 mm mekaniskt spel
  • < 0,03 mm repeterbarhet i en riktning (MGBS, kulskruv)
  • < 0,16 mm enkelriktad repeterbarhet (MGTB, tandrem)
  • 90 % typisk mekanisk verkningsgrad
  • Linjärt styrd med kullagrade gejder
  • Motoralternativ med inline- eller parallellmonterad motor
  • Underhållsfri
  • Förberedd för fleraxliga arrangemang
APPLIKATIONSOMRÅDEN
  • Ersättning av kolvstångslösa cylindrar
  • Positionering av verktyg och gripdon
  • Små fleraxliga system

SE_Kontakta_oss_ikon.png

LADDA NER LINJÄRENHETSGUIDEN

Hitta rätt lösning för din applikation.

Front_Linjärenhetsguiden_SE.jpg